أقوى 25 ألش بين الشباب المصرى

 

صورة ارشيفية

صورة ارشيفية

فى ظل الظروف التى تمر بها البلاد، يظل الشعب المصرى دمه خفيف، ولا يتأثر بالمآسى التى يمر بها المواطن الغلبان، فيخترع كل ما هو جديد، ولم يجد شباب هذا الجيل سوى “الألش”، أو ابتكار مصطلحات على وزن كل كلمة ينطق بها من يقابله.

 

1 – عارف مين اخترع الألش؟: مات وماألش

 

2 – واحد اتخطف ,, عرف يتصل بأهله من ورا العصابة

بيقول لأبوه : الحقنى يا بابا أنا فى خطر

أبوه قاله : خطر ولا اليمن

 

أمه قاعدة جنب أبوه سمعته قالتله : يمن جهينه ولا يمن رايب !

الواد قفل الخط فى وشهم

وخرج للعصابه وقالهم : اقتل يا عم منك له دى عيله هبلة

رئيس العصابة قاله : هبلة كامل ؟

الواد انتحر

 

3- لماذا سميت السويس بهذا الاسم ؟

ﻭﺍﺣﺪ ﻳﻘﻮﻟﻠى : ﻋﺸﺎﻥ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻛﺎﻧﺖ ﺑﺘﻤﺸى “ﺑﺴﻮﻳﺲ ﺑﺴﻮﻳﺲ” ﺃﻗﻮﻟﻪ : ﻻ ﻳﺎ ﺃﺑﻮ ﻟﺴﺎﻥ ﻃﻮﻳﻞﺩﻩ ﻋﺸﺎﻥ ﻛﺎﻥ ﺳﺎﻛﻦ ﻓﻴﻬﺎ “ﺍﻟﺴﻮﻳﺲ”ﻋﻄﻴﻪ

إيه عكس : شمس الزناتى ؟

شمس الزنه الجايه

إزاى نجيب لبن من الخيط ؟

نجيب الخيط ونفضل نلفو نلفو نلفو لغايت ما يبقى بقره ونحلبها

إﻳﻪ ﻫﻮ أﻗﺮﺏ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻟﻠﺤﺼﺎﻥ؟ ﺍﻟﺤﺼﺎﻥ ﺍﻟﻠﻲ ﻭﺍﻗﻒ ﺟﻨﺒﻪ ﻃﺐ ﺇﻳﻪ ﻫﻮ أﻗﺮﺏ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻟﻠﺘﻌﻠﺐ؟ ﻷ ﻏﻠﻂ ﻣﺶ ﺍﻟﺘﻌﻠﺐ ﺍﻟﻠﻰ ﺟﻨﺒﻪ أﻗﺮﺏ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻟﻠﺘﻌﻠﺐ ﺍﻟﻤﻌﺰﺓ ﻟﻴﻪ ﺑﻘﻰ؟؟ . ﻋﺸﺎﻥ ﺍﻟﺘﻌﻠﺐ ﻣﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﻟﻤﻌﺰﺓ ﺭﺷﻴﺪﺓ

 

4- وجه الشبه بين الحمار والطاقية !!!!!

حمار بالإنجليزى يعنى دونكي

ودونكى آخرها كي

وكى يعنى مفتاح

وفى مثل بيقول” الصبر مفتاح الفرج “

وفرج دا ولد صغنن ساكن فى القاهرة

والقاهرة آخرها هرة

وهرة يعنى قطة

والقطة بتشرب لبن

ولبن آخرها بن

والبن دا من المنبهات

والمنبهات آخرها هات

وهات يعنى طاقية

 

5- قالت البنت لأمها ” أمى لقد أصبحت سمينة وأصبح لدى لغد ” O.o

فقال الأب لها

لغد of the ring

6- بــيــقـــولـــك مـــرة واحــــد ســــافـــل

الــقـــاهـــرة ورجـــع تـــانـــى

7 – حضرتك بتدخن ؟

 

أيووون بدخن القميص جوا البنطلون

 

لأ إنت كده بتهرج !

 

وساعات بهرج القميص من بره البنطلون , عادى يعنى

 

8- اشـتـرى لـحـمـة

وما تشتـريش لـ مـحـمـد

 

9- لا تصاحب واحد بخيـل ..

لكن صاحب واحد بـجمل أحسن

10 – وعلى رأى المثل

يا صابت

يا عسكرى

 

11 – اللى على راسه بطحة………….يحط حته تلجه

12- امشى عدل……………….وخش شمال

13- قال ياقاعدين……….والله مانتو قايمين

14- صمتى لا يعنى جهلى………..انا كنت هرد بس الحاج ندهلى

15- يامأمنه للرجال……………..يامأمنه للقرد فى السنغال

16- she back و لا بلكونة

17- عكس فادى: مليان

18- تعرف إيه هو اللى بعد “الألش”؟: فكر شوية .. فكر تانى يا ابنى … ألش وواحد

19_ طيب تعرف إيه اللى قبل الألش؟: تشعمية تشعة وتشعين

20_ عارف العامود اللى فوق الهرم ده فايدته إيه ؟: بنرفع الهرم منه علشان ننضف تحت الهرم

21_ شاب بيسال بنت اسمك ايه ؟

قالت له اسمى نهلة

قالها طب هاتى شوية عسل

قالت انت هتستظرف بقولك نهلة

قالها اههههههه نهلة طب هاتى شوية بلح

 

 

النهااااااااارده بابا بيقولى هو العيش دا بايت ؟؟

قلتله لا يا بابا هيتااااااااااكل ويمشى على طووووووووول

 

22_ لما حد يزعل حد ويجى يصالحه بيقوله: معلش ماتزعلش مكى

 

23_ واحد بيكلم صاحبه بيقوله ما تخلصى يا عم هاتروح معايا عند أحمد ولا لأ قول: قول وطعمية

 

24_ طحينة من النوم … نوم من عمرى

 

25_ ازاى فيلين يقعدوا على عجلة… واحد ورا وواحد ادام

الكلمات الدليلية :| | |

مقالات متعلقة